Köpvillkor
Dessa köpvillkor gäller för all försäljning genom sprell.se till konsumenter. Säljare är Sprell AB, nedan kallat Sprell, Stora Marknadsvägen 15, 18370 Täby med org.nr: 559396-9602, telefon: 073-501 96 47, e-post: [email protected], och kallas nedan "vi" eller "oss". Köpare är den person som anges som köpare i beställningen och kallas nedan "du," "dig," "din," eller "ditt". Vid försäljning på sprell.se tillämpar Sprell de tvingande regler som följer av tillämplig lagstiftning. Försäljningsvillkoren utgör tillsammans med din beställning, bekräftad genom en orderbekräftelse, det sammanlagda avtalsunderlaget för köpet.
1. Allmänt
Sprell säljer leksaker, möbler, barn- och babyprodukter till privatpersoner i Sverige. För att handla på sprell.se måste du vara över 18 år och ha en giltig svensk ID-handling för paketförsändelser. Om du är under 18 år måste du ha fått samtycke från din vårdnadshavare.
2. Beställnings- och avtalsprocess
Beställning av produkter görs på vår hemsida sprell.se. Du är själv ansvarig för att granska din beställning innan du bekräftar och betalar. Genomförd beställning är bindande och innebär att du godkänner dessa köpvillkor och samtycker till att dina personuppgifter registreras i vårt kundregister. Sprell.se är samtidigt bunden av din beställning om den inte avviker från det som erbjuds av oss i vår webbutik eller vår marknadsföring. Du har dock rätt att ångra köpet enligt konsumentköplagen. När sprell.se mottar din beställning kommer vi att bekräfta ordern och automatiskt skicka en orderbekräftelse till den e-postadress du angav på beställningssidan. Läs noga igenom orderbekräftelsen när du mottar den och kontrollera om den stämmer överens med din beställning. Kontakta oss direkt vid eventuella felaktigheter. Vid angivande av pris, lagerdifferenser, leveranstid, produktinformation etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering får du självklart välja att makulera din order utan kostnad. Avvikelse mellan din beställning och orderbekräftelsen betraktas som ett nytt erbjudande från oss, som du kan acceptera eller avslå.
Om du är under 18 år måste du ha godkännande från en vårdnadshavare för att handla hos oss.
3. Produktinformation
På sprell.se och i våra butiker strävar vi naturligtvis alltid efter att ge våra kunder precis och korrekt information om våra produkter. Men fel kan tyvärr förekomma. Hör gärna av dig om du hittar ett fel som du anser bör rättas till. Vi reserverar oss dock för eventuella fel i bild-/text-/tryckfel och felaktiga priser, vilket kan innebära att vi inte kan leverera enligt informationen i vår webbutik eller marknadsföring.
Vidare förbehåller vi oss rätten att annullera eller ändra din beställning eller delar av den om produkten är slutsåld eller om det har uppstått ett pris-/tryckfel. Vid slutsituationer kommer du att meddelas om detta, eventuellt tillsammans med information om vad vi kan erbjuda istället. Du kommer att ges möjlighet att acceptera vårt nya erbjudande med de ändringar vi specificerar i förhållande till din beställning, eller att avbryta beställningen.
4. Priser och erbjudanden
4.1 Priser
Alla priser inkluderar moms. Den totala kostnaden för köpet kommer att framgå före betalning och inkludera alla kostnader som är förknippade med köpet, såsom porto, frakt, förpackning, miljöavgift med mera.
4.2 Rabatter och erbjudanden
Rabatter och erbjudanden på sprell.se och i Sprells butiker går ej att kombinera med varandra.
Sprell.se reserverar sig för felskrivningar vid kampanjer och REA. Vi kontaktar berörda kunder vid eventuella fel som uppstått. Vid större kampanjer kan ibland lagersaldot inte uppdatera sig tillräckligt snabbt och en vara kan bli slutsåld. Vid sådana tillfällen har Sprell.se rätt att annullera ordrar som kommit in efter att varan tagit slut.
5. Betalning
Vi måste ha en registrerad betalning innan vi kan behandla din beställning. Vi erbjuder betalning med Klarna (Klarnas användarvillkor, Klarnas privacypolicy). Klarna övertar kravet från sprell.se när varorna köps på sprell.se.
Betala direkt- Kortbetalning via Klarna
Klarna erbjuder kortbetalningar med VISA och MasterCard. Klarnas tjänst är säker och uppfyller kraven för PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Vid betalning med kort skickas du vidare till en säker sida där du tryggt kan fylla i dina kortuppgifter och genomföra betalningen. Sprell hanterar aldrig kundens kortuppgifter. Att betala med direktbetalning via Klarna är kostnadsfritt.
Få först. Betala sen - Fakturaköp via Klarna
Fakturering med 30 dagars förfallodatum sker kostnadsfritt via Klarna. Fakturan skickas till dig i ett separat mail till den mailadress som du själv har uppgett i checkout på sprell.se. För frågor kring fakturor och eventuella påminnelser hänvisar vi till Klarna som ansvarar för det. Läs alla detaljer kring fakturaköp här
https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/0/sv_se/invoice_tc?credit_time=30&_gl=1*q7u6yv*_gcl_au*MTE0Nzc5ODUxLjE2OTYyMzY3NDg.
Dela upp betalningen via Klarna
Betala dina köp i din egen takt från 50 kr i månaden eller 1/24 av totalbeloppet på kontot. Du kan självklart välja att betala av hela beloppet när du vill. Kostnad till Klarna: Aviavgift på 29 kr samt årsränta på 19,5 % vid delbetalning. Har du några ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att ringa Klarna på telefon 08-120 120 10. Du kan också skicka e-post till [email protected].
Läs alla detaljer kring Dela upp här
https://x.klarnacdn.net/sipp/legal/sv_se/account/Kontovillkor%20(g%C3%A4ller%20fr%C3%A5n%20och%20med%20den%2028%20januari%202021).pdf
Klarnas hantering av personuppgifter
Det är viktigt för oss att du känner dig trygg när du betalar med Klarna eller använder någon annan av Klarnas tjänster. Klarna och dess samarbetspartners behandlar dina personuppgifter för att kunna erbjuda dig en förenklad betalning via Klarna Checkout och för att kunna förenkla betalningsprocessen ytterligare nästa gång du använder Klarnas tjänster. Klarna behandlar personuppgifterna i syfte att säkerställa din identitet, administrera kundförhållandet, förhindra missbruk eller felaktigt utnyttjande av betalningstjänst, utföra kundanalyser, kreditbedömning, riskanalyser, riskhantering, affärsutveckling, för kommersiella och marknadsföringsändamål för egen del och för sina särskilt utvalda partner samt för att uppfylla tillämpliga lagkrav i övrigt. Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan kopplas till dig. Se även Klarnas sekretesspolicy (Privacy Statement):
https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/0/sv_se/privacy
Vi skickar inte varor mot postförskott
6. Frakt
Hos Sprell är fraktkostnaden från 59,- och du får fri frakt när du köper för 1000 kr eller mer – förutsatt att varorna skickas som varubrev alternativt postpaket till närmaste postombud med PostNord.
När varan har lämnat vårt lager övergår leveransansvaret till PostNord som ska leverera din order inom utsatt tid. Sprell kan inte lämna någon leveransgaranti för varor som inte finns i lager när du gjorde din beställning eller för varor som lämnat vårt lager. Det betyder att den totala leveranstiden innan varan når dig kan bli längre än vad som anges som normalt för valt fraktsätt om transportören själv orsakar en försening.
När vi har skickat din order får du en leveransbekräftelse med ett kollinummer eller en spårningslänk till din e-postadress. Använd kollinumret eller spårningslänken för att spåra din leverans.
Fraktkostnaden för retur vid ångerrätt och öppet köp bekostas av kunden. Vid en reklamation står Sprell för returens fraktkostnad när reklamationen är godkänd och efter överenskommelse. Du som kund står för emballage och att varan är packad korrekt.
Fraktkostnaden för returen baseras på paketets vikt. Från 59:-
7. Leverans och försening
sprell.se levererar endast till adresser i Sverige (vi har också sprell.no som levererar till adresser i Norge).
Leveransen av produkterna sker på det sätt, till den plats och vid den tidpunkt som anges i orderbekräftelsen. Sprell.se bär ansvaretför produkterna tills de övertas av dig, det vill säga när du har fått produkterna i din besittning.
Om leveransen av produkterna försenas kommer vi att informera dig så snart vi har kännedom om det, tillsammans med information om när leveransen kan ske eller om produkten/produkterna är slutsålda.
8. Ej uthämtat paket
Om du inte hämtar ut paketen på postombudet kommer du att få en faktura för ej uthämtad försändelse, för att täcka våra fraktkostnader och avgifter till transportören.
För ej uthämtade paket som returneras till oss kommer du att debiteras en avgift på 400 SEK inklusive moms.
9. Undersökning av produkterna
Efter att du har mottagit produkterna måste du så snart som möjligt och inom skälig tid undersöka om leveransen överensstämmer med orderbekräftelsen, om produkterna har blivit skadade under transporten eller om produkterna på annat sätt har fel eller brister. Detta gäller även om du har valt en annan mottagare än dig själv (betalaren).
10. Transportskador
Om ditt paket är skadat vid leverans, se till att rapportera detta till utlämningsstället eller transportören/budfirman omedelbart så att de kan göra en notering om det inträffade. Kontakta sedan vår kundtjänst och bifoga bilder på skadan. Vid transportskador ska du inte använda produkten och du måste behålla produktens emballage så att hela paketet och produkten kan inspekteras vid hanteringen av skadeärendet.
11. Dina rättigheter vid fel och brister (Reklamation)
Om produkterna har fel eller brister kan du under omständigheterna kräva att felet rättas till, att en ny likvärdig produkt levereras, prisavdrag eller att köpet hävs. Sprell.se kan alltid kräva att köpet hävs istället för felrättning, ny leverans och prisavdrag.
12. Garanti
Produktgarantin täcker tillverkningsfel i material och/eller utförande eller andra fel som kan härledas till fel i tillverkningen. Garantin täcker inte fel som uppstår genom normalt slitage eller brist på underhåll. Kundens faktura eller kvitto fungerar som garantibevis. Garantier för barnvagnar gäller endast för den första köparen och kan inte överlåtas.
13. Ångerrätt
Konsumentköplagen ger dig rätt att ångra ditt köp. Ångerrätten förutsätter att du senast inom 14 dagar efter att du har mottagit leveransen meddelar oss om detta (ångerfrist). Ångerrätten gäller för varor (ej frakt och avgifter). För att ångerrätten ska kunna göras gällande måste produkten vara oanvänd, i originalförpackningen och i övrigt i det skick du mottog den i.
14. Copyright:
Allt innehåll och material på sprell.se är äganderätt till Sprell AB och skyddas av svensk och internationell upphovsrättslagstiftning. Detta innebär att varumärken, företagsnamn, produktnamn, produktinformation inklusive produktbeskrivningar, bilder/grafik, design/layout och övrigt innehåll på sprell.se inte får laddas ner, kopieras eller användas på något sätt utan särskilt tillstånd från Sprell AB.
15. Tvister
Parterna ska försöka lösa eventuella tvister i godo. Som konsument kan du dock alltid hänvisa en eventuell tvist till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Du kan kontakta ARN via deras hemsida www.arn.se